Cuba 01.10. - 15.10. slovenska verzia

Koncom septembra som dorazila do Santiago de Cuba. Malo to byt najviac afrikanske, muzikalne a srdcervuce mesto Cuby. Ach, nemozem suhlasit ani s jedinym z tychto popisov. Podla mna za to vdaci carnevalu. Okrem carnevalu tam nie je prilis co robit a vidiet. Ale pod tym srdcervucim si dokazem co to predstavit, pretoze som tam zanechala cast mojho srdca.

Po 12 hodinovej ceste a 1/2 hodinovom meskani ma cakal stary znamy Yuri na autobusovej stanici. Svoju starostlivost mi preukazal nielen v Havane, ale pokracoval v napomoci i pocas pobytu v Santiago: zariadil mi pekne miesto na spanie u jeho rodiny, jedlo za lakave ceny a velke salky kavy bez cukru. Na Cube kava, ktora sa podava doma alebo na ulici je vacsinou silna a uz ocukrena a pije sa z malych salok. Cas pizze a skodliveho jedla bol uzavretou kapitolou. Chicharritas (upecene banany), potaje (husta polievka pripravena z ciernej alebo cervenej fazule), arroz con pollo (kura s ryzou), camarones (krevety), tostones (fritovane platky bananu), kazdy vecer miesany ovocny salat...uff, citila som sa ako kralovna, ked sa podavala vecera. A to vsetko za 3-4 CUC, pricom mala pizza stoji 2,50 CUC. Tak Michael, nelutujes, ze si nezostal dlhsie?

Vacsinu dni v Santiago som stravila relaxom. Navstevy hradu del Morro a basilici del Cobre boli spojene cestovanim v nakladnych autach. Velmi lacne, 100% cubanske a navyse dobrodruzne. Nakladiaky ponukaju riesenie za neustaly nedostatok verejnej dopravy. Skoda iba, ze sa v nich nenajdu ziadny turisti

Laughing
. Dedinka El Cobre bola polozena v nadhernom prostredi a bola kedysi preslavena medenymi banami, kde pracovalo vela otrokov. V dnesnej dobe je El Cobre zname ako miesto, kde stoji najznamejsi kostol Cuby. Uz z dialky bolo pocut hudbu. Na malickom namesti boli zhromazdeni ludia, zmes mladych i starych, obrovska farebna masa. Tamojsia skupina, nazdavam sa, hrala na velmi starych hudobnych nastrojoch, akustika sa tiez zasekavala, ale to iba sfere dopomohlo. Tancujuc a tlieskajuc sa poblikum dozadovalo zakazdym jedneho kola naviac. Za murmi, v susedstve, tlieskanie pokracovalo. Deti mali hodinu telocviku. Medzicasom som si vychutnavala pomaranc, darcek od mojho suseda na namesti. V ten isty vecer sa vratil Yuri so sfalsovanymi papiermi do prace, aby preukazal, ze je chory a ze podla lekarskeho nalezu potrebuje 1 tyzden opdocinku. Pravdepodobne mal jeho sef s nim zlutovanie, pretoze uz na druhy den stal pred dverami s obrovskym usmevom na tvari. To slubovalo pekny cas v BARACOE.

Baracoa znamena priroda, vravia Cubanci a to je pravda. Doslovne som si uchovala to najlepsie na zaver. Spracovavanie kakaa, kokosovych orechov a bananov su najdolezitejsimi prostriedkami zivobytia v Baracoe. Husta vegetacia vycnieva nad budovami a dokonca sa predrala i cez poniektore domy. Tradicne domky so strechami z palmovych listov, pranie pradla v riekach, pouzivanie starodavneho rovneho kanoe indianskeho povodu, biorezervacia uznana Unescom robilo z najstarsieho mesta Cuby unikatne miesto. Vrch El Yunque, Rieka TOA a oblast Yumuri su top 3 z Baracoi.Rieku Toa a plaz Maquana, vzdialenu 21 km dosiahnut bez taxi sa nam podarilo 4 sposobmi: kracajuc, kocom pohananim konom, Ladou a nakoniec nas vysadilo na prasnej ceste nakladne auto. Hned na zaciatku plaze nas uvitalo prasa. Ziadny psi ako je tomu v Holansku, ale prasata, ktore chcu byt pekne a ciste. Den nato sme stali na namesti dohadujuc sa s taxikarmi o cene vyletu do oblasti Yumuri. Mali sme sa delit o naklady s dvoma spanielmi, ale ked sme zaculi co po nas taxikar ziada, napriek tomu, ze sme stali pred kostolom sa nam chcelo vsetkym poriadne zanadavat. Opat nastal cas podniknut nieco ilegalne. Stalo to Yuriho necelych 5 minut najst niekoho, kto nas mal zaviest za polovicnu cenu. V terennom aute bez licencie trpeli nase zadky 30 minut kvoli hrbolatej ceste. Lodkou sme preplavali rieku, aby sme si potom vychutnavali prechadzku povedla rieky. Zahasit smad nam dopomohol chlapec, ktoreho sme tam stretli. Vysplhal sa do paliem, natrhal kokosove orechy a rozbijal ich na kamenoch. Ak by som vedela, ze nas na ceste spat zastavi policia, nepila by som tolko kokosovej stavy. Controla a rozhovor s policiou o nasledkoch prepravy 3 turistov v aute bez licencie ma skoro stala mocovy mechur a Castra, nasho sofera, jeho mesacnu vyplatu. Aby sa Yurimu tiez dostalo zadostucinenia, po navrate ho cakal v obyvacej izbe nasho privatu policajt, pripraveny si ho odviest na vypocuvanie. Dostali tip, ze je casto videny v spolocnosti turistov. Po zodpovedani otazok typu: co so mnou robi, o com sa rozpravame, preco je so mnou... a viac podobnych nezmyslov mohol opustit policajnu stanicu bez nasledkov. Plny uzkosti sa vratil spat. Bol nahnevany na svoju krajinu a system.

Utorok 7.10. som bola presne 1 mesiac na Cube a preto mi bolo potrebne nove vizum. Dostala som ho bez problemov. O 25 CUC chudobnejsia a o hodinu trpezlivosti bohatsia som mohla zostat mesiac dlhsie. Posledne dni s Yurim som stravila v Santiago. Pre neho to znamenalo cas ukazat opat svoju tvar v praci a pre mna to bol cas navratu do Havany a priprav na cestu do Mexika. Od 09 - 15.10. sa niesla Havana v znameni Holandskeho filmoveho festivalu. V Charlie Chaplin kine premietali denne 3 filmy. Ponuka nebola najlepisa, ale 2 cubanske pesa oproti 9 euram ma nenechali chladnou. Humor som potrebovala, pretoze tak ako v pripade Cuby i do Mexica som si musela zakupit spiatocnu letenku. Moja slovenska narodnost mi zaistuje vzdy extra vydavky.

15.10. o 13.00 hodine som naposledy pobozkala Esther, damu, u ktorej som prespavala v Havane a autobusom sa vypravila na letisko. Nasledujuce 2-3 mesiace bude mojim domovom Mexico.Pioneros por el comunismo, seremos como el CHE (pionieri comunizmu, budme ako CHE). Tieto slova pozna kazdy cubanec. Pre mna nastal cas rozlucky ale dufam, ze ich raz opat zacujem.

Priatelia, ex colegovia, rodinka mam na Vas malu prosbu. Tento blog vytvaram kvoli Vam aby ste mali obraz ako sa mi dari a kde sa nachadzam. Na zaciatku som dostala miesto na 200 fotiek zdarma. Vcera som si zakupila 100 fotiek. Velmi by ma potesilo a pomohlo, keby kazdy kto chce a vychutnava si moje fotky mi zakupil miesto. Da sa vybrat z roznych sum, kazda pomoc je vitana. Dakujem.

Bozkava,

Mira

Reacties

Reacties

Roberto

cool vylet ;) je super citat otom ako si zrealizovala to ocom si snivala! len tak dalej

Peter

Hej Mira,

Tak uz dlhsi dobu sledujem tvojich vytvarne literarnych tvorieb a mozem konstatovat, ze si velky pisatelsky TALENT! Ked vsetkych zazitkov propojis v celistvom diele a okraslis zarive farebnymi a kreativne vystiznymi fotkami, moze to byt naozaj uspesna cestvatelska beletria. Takze ti prejem mnoho dalsich UMELECKYCH USPECHOV!!

Mimochodom nam tu vela vyrazne chybis, lebo posledne planovanie zkusok bolo KATASTROFALNE!!

Bol som v pocitacovych lokaloch a tam bol 'naroostrovany' dvojnasobok studentov na stavajuci pocet komputerov a nie jedna grupa v jednom mieste, lebo premichane takym sposobem, ze nikomu nebolo jasne, kde se ma nachadzat.

Naviec surveillanti dostali jinych udajov o casoch zaciatku zkusok, nez studenti, takze vsetko bolo 'A MAJOR DISASTER'!

Oficialno, menom vsetkych direktorov, manazerov a dohlidacov ta tedy ziadam (nie, prosiem), VRAT SA ak mozno najrychleji!!!

Na druhe strane sa obavam, ze tvoja vsestranna anabaze s tolkom zazitkov a aktivit sa te mnohem viacej paci, nez ta nudna HvA!!

Tedy zostan dokedy sa ti naplnie cela kniha zaujimavych postrehov, setkani a zazitkov!!

MAJ SA NADHERNE a INFORMUJ NAS I NADALEJ!!!

Zdravi a vzpomina Peter

Ahoj Mysicka

Pozorne som si precital Tvoje zazitky z ciest a poprezeral fotecky....
Moc Ti fandim,drz sa.
A posli dake fotos pre potesenie...Inak pozyvam Ta na oslavu svojich 35 narodiek termin 21-23.11.08,miesto chata v Podskali...bude fajne.Prid.
Kam Ti mozem poslat foto?

Maros

M&M

Hej Robino,

Som rada ze sa bavis pri citani ale nepises nic o sebe. Napis nieco nech sa tiez pobavim :-) Ako sa ubera zivot pracanta a zeby i zenaca???
Mina

M&M

Marosko, srandista, pridem na oslavu ak mi slubis ze ty prides na moju.. miesto zatial neurcite, snad niekde vo vrcholkoch Guatemaly. Budeme pit kokosovu stavu (malibu) a zoznamim ta s tropickou kuchynou.
Fotky mi mozes poslat na post adresu.
Kazdopadne have fun a nech ti slivka vydrzi chutnat cely vikend...

M&M

Velavazeny ex collega Peter,

Nazyvat ma talentom je pre mna tym najvacsim zadostucinenim doteraz. Nie vsetci ktorym posielam maili sa zaujimaju o moju tvorivu tvorbu, ale o to viac sa potesim takym ako si ty..na HVA nemam pomyslenia, som uplne vyliecena! Vraciat sa spat do blazinca sa mi nechce, nie je divocina ako divocina. Ked mi budu dochadzat peniaze tak sa ozvem, mozno sa bude dat nieco rozvrhnut z plaz Caribiku.
Dakujem za miesto na 300 novych fotiek. Slubujem, ze sa budes mat i nadalej cim kochat.
Pamatas sa na film Stellet licht o holandskych pristahovalcoch v Mexiku, Mennonitoch ludoch. Ziju na severe Mexica, v provincii Chihuahua. Stretla som sa tu s nejednym z nich. Posielaju ti pozdravy, hi hi...
Mina

Peter

Mila Mira,

Dakujem ti za krasne fotografie. Presvedcila si ma naozaj, ze toto bola skvela investicia.

Tvor i nadalej, lebo si stale mysliem, ze si i v tomto vela skvelym talentom a mola by si uvadzovat na mozne publikacii, pokial mozno plne psanych zazitkov, zaujimavych poznatkov a vtipnych postrehov.

Chybis mi tu nelenom ako aktivni pani ucitelka. Lebo moja slovencina sa niakolvek nepolepsila!!

Lec prejam ti ne mojich strasti, lebo len veselych sviatkov vanocnych (v tej tvojej dalekej cudzine) a pokrem teho pochopitelne aj stastneho, pohodove cestovatelskeho a hlavne zdraveho NOVEHO ROKU!!

M&M

Ahoj Peter,

Dakujem Ti za povzbudive slova. Velmi ma tesi ak ludia vo mna veria. Zajtra ma caka 8 hodinova cesta do Puerto Escondido, tak sa posnazim v autobuse na novej story. Inak Vianoce budem travit asi na plazi. Aspon usetrim na baliacom papieri a zabalim si darceky do piesku...
Novy rok ma zastihne este v Mexiku, ale uz sa blizim k hranici Guatemaly. Nerozmyslal si nad majovymi prazdninami niekde v tropoch?? Tesit sa zo slniecka a stale usmiatych ludi je dobrou terapiou na ucitelsku dusu.

Bozkava
Mira

otec

Ahoj tulá?ka , Miši?ka dneska som ti poslal kopiu rodného listu , len neviem za ako dlho ju dostaneš. Mám ešte jednu len neviem ako by ti ju bolo možné posla? aby si ju dostala ?o najskôr. To by si musela zistit na polící alebo v slovenskej ambasáde. Dúfam že si v poriadku a okrem ukradnutých vecí ti ni? nechýba. Ak dostaneš túto správu tak ?o najskôr odpíš.

M&M

Oci, mami, Viliam, Zuzana

Touto cestou Vam chcem este raz vsetkym podakovat za super spolupracu a rychlu pomoc. Vodicsky preukaz mam uz tiez na ceste takze si budem moct bez problemov vybavit novy pas na slovenskej ambasade v Mexiko city. Z ambasady mi odpisali, ze to moze trvat az 3 mesiace. Nova platobna a creditna karta mi bude z holandska zaslana zanedlho. Nie som uplne bez penazi, priatel odtialto z mexika mi poskytol preddavok. Jediny dokument ktory sa mi uchoval je povolenie na pobyt v holandsku. Tymto sa budem moct indentifikovat pri preberani postovych zasielok.
Stale pracujem, takze sa mi plati ubytovanie a nemam zbytocne velke vydavky.
Situacia s chripkou sa zo dna na den zhorsuje, moj region zatial nepostihli ziadne umrtia. Skoly, vladne budovy, bary a restauracie, vratane vsetkych miest kde sa zdrzuje velke mnozstvo ludi su uzavrete. Hranice su zatial otvorene, da sa cestovat ale je sprisnena zdravotna kontrola. To sa vsak netyka mna pretoze si tu niaky tez mesiac dufajuc v zdravi este odpracujem.

Ahojte
Mina

M&M

Oci

este sa chcem vratit k tvojej otazke ohladne rodneho listu. Tiez nemam ani tusenia ako dlho bude na ceste, snad maximalne 2 tyzdne. Druhu kopiu mi posielat nemusis, za normalnych okolnosti rodny list nepotrebujem a ambasada po mne chce tak ci tak original vypisu z rodneho registra, respektive kopiu co si mi zaslal. Akonahle mi dojde dam si ju naskenovat na moj mail aby som si ju mohla kedykolvek vytlacit a pouzit ak bude treba.

Bozkava
Mysicka

Andrea

Hola Mira,
soy la esposa de Yuri Sosa, si el hombre con el que estuviste en cuba, mientras yo estaba en casa esperando un hijo suyo.
Se que no sabias nada, pero quiero que me contestes algo, te dijo como a muchas que te amaba?.. te siguió buscando?
Espero tu respuesta, y prometo no volver a molestarte más.
Creeme que no tengo nada en contra tuya, solo quiero saber si él tuvo el descaro de seguirte buscando.

Mira para Andrea

Hola Andrea,

Tienes un correo? Me gustaria a darte mi respuesta via correo.

Mira

ahoooj

preco nenapises par riadkov o sebe?nepridas par fotiek?

maros

jorge hurtado izaguirre

por lo menos yo no te dije que te amaba ni tenía otra... claro que ni contestación me merezco.

que tengas un fin de año.

yorick

hi mira,neem aan dat je ergens in argentina zit
nu ongeveer,zat in asia voor een maand in thailand
tof daar
er zijn nu 3 plekken waar ik zou kunnen wonen als ik oud ben
mexico,thailand en zuid amerika
voor de rest hier koud en nat en in nderland met allemaal sjacharijnen
wil weer weg maar ja
mis je
xx
y

halooooo

Halooo Mirka, co je s tebou? Ani obraz ani znuk. Napis par riadkov kde si, co porabas atd......

Peter z Irelandie

Peter z Amsterdamu

Hi Mira, ako sa mas a kde sa skryvas? Daj o sobe
vediet, lebo nam tu vela schadzis. Moja slovencina
take vela trpi, ked mi schadza kvalitna pani ucitelka.
Zdravime te aj kolektivne a napis nam riadocek, a priloz mozne-li aj aktualne foto. Peter

Robo z Dubnice

Ahoj Miri!! kde si ?? Potrebujem sa s tebou stretnut. Si este po Juznej Amerike ci zas v Europe? Boli sme spolu po slovenskych horach v lete 2007 :)

Andrea

veo que ni siquiera tienes palabra.

Que más puedo esperar.

happy new year ,wanneer kom je terug

hi miraatje ,wanneer kom je terug in nederland ?
of ben je van de aardbodem verdwenen
ben net terug uit thailand en ga volgende maand naar tokio
is hier -20
een heel goed 2010 voor jou

yorick

happy valentine
mi corazon est muy fuerte
beso
y

reni

Ahoj, nahodou som natrafila na tuto stranku, ked som si nieco chcela prelozit do holandstiny.Mozes mi prezradit ako si sa naucila tak dobre po holandsky?
Vidim tu aj pozdrav z Dubnice, kedysi som tam stravila mladeznicke casy....Vela stasia na cestach:D

hanka

jej http://www.edarceky.eu/ aj ja chem ist na dovolenku

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!